Att börja i ettan

I dag var det dags.
Första gången i valpskolan.

Åååh så kul det var att få träffa en massa andra valpar. Sen fick man inte leka med dem. Oj var besviken jag blev.

Jag kunde nästan ligga fint på golvet när människorna skulle fika och ha teori. Men det var svårt. 
Den var flera små trevliga hundar där men de bara morrade åt mig :-(

Sen var det i alla fall praktik i Äppelparken.

Det var svårt att vänta på sin tur.
De andra valparna hade lite svårt att förstå vad dagens övning gick ut på. Fröken sa att deras mattar och hussar inte hade tillräckligt gott godis med sig .Vilka kräsna elever. För mig duger det bra med små foderbitar. Jag kan ändå :-)

Dessutom var övningen busenkel ju.
Först visade matte en godis. 
Sen gömde hon den. 
Sen skulle jag titta på henne så fick jag den.
Men åååhhh.
Det tog väl en sekund innan jag fattade. Då fick vi träna på utan godis. Med klapp eller bara beröm med rösten först och sen godis. 
Det kan jag ju också ju.
Så vi fick beröm och tips på hur vi kunde träna mer hemma. 

Men att vänta på de andra. Det är inte min starka sida kan jag säga.
JAG VILL JU LEKA!!!
Det fick man inte göra i skolan just då i alla fall.
Leka med husse fick man göra i alla fall. Vi fick lära oss hur vi ska kunna lära oss slalom mellan husses ben. Det ska bli kul att lära sig :-)

När den praktiska övningen var över gick vi tillbaka för att få leka två och två.
Jag fick leka med schäfertiken Donna. Men vi ville inte leka, utan gick mest omkring och nosade på allt annat i rummet, naturligtvis med full koll på varandra men leka kanske vi provar på en annan dag :-)

Vi fick läxa också fast det var första dagen.
Vi ska träna kontakt med olika belöningar t ex. klapp, röst och godis. Olika varje gång.
Jag som redan kunde kontakt så bra skulle mest träna med röstberöm och få vänta på godiset.


Jag somnade snabbt i bilen på hemvägen och lär somna tidigt i kväll också. Det är ansträngande att gå i skolan.
Men jag hoppas på lite klurigare övningar till nästa gång.

Om ni undrar varför det inte blev några kort idag så beror det på att matte inte ville skrämma de andra första dagen med kameran. den smyger vi med nästa gång :-)

Over and out / Pippi

Kommentarer
Postat av: Bella

Tycker faktiskt vi är ganska likadana! Samma ras och nästan samma ålder, jag är ju bara en vecka yngre med lite mindre vitt. Har inte börjat i någon valpskola än, men här i Finland vill inga hundar som jag träffar på gatan leka :( Det är roligt att följa med dig i bloggen och se vad som händer! Själv har jag just tvättats (matte är så stolt eftersom jag piper inte alls, och ligger fint fast hårfönen används) och skall sova nu.

2009-04-22 @ 19:34:02
Postat av: Åsa Carlson med familj.

Vi tyckte också att det var lite för enkelt första gångerna på valpkursen. Tredje gången-då kom lite klurigare och mer relevanta övningar. Kul det där med slalom, det har vi inte prövat. Det finns så mycket att lära....både för liten hund och husse och matte!

Tyvärr åker vi och ställer upp husvagnen just den 8,9 och 10 maj. Hemskt synd, för det hade varit roligt att träffa er igen. Får bli en annan gång. Ha det bra. Åsa

2009-04-22 @ 20:27:04
Postat av: Pippi

Hej Bella!

Kul att höra att jag har finska vännner!

Har du också nån hemsida som man kan titta på? Nu blir jag ju så nyfiken på dig.



Kram Pippi

2009-04-22 @ 23:18:30
URL: http://hatvaospippi.blogg.se/
Postat av: Pippi

Hej Åsa!

Skönt att höra att Levis är lika smart som jag:-) Synd att ni inte är hemma då, men vi kommer flera gånger, var så säker :-) Min snygga brorsa måste jag ju hälsa på igen.



Kram Pippi

2009-04-22 @ 23:20:22
URL: http://hatvaospippi.blogg.se/
Postat av: Bella

http://www.gotcha.fi/portugeesit-mpentue.htm

Därifrån kommer jag, och bilderna är lite gamla, tagna runt en månad sen. Jag är My Fair Lady :) Men annars har jag ingen hemsida :/

2009-04-23 @ 05:50:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0